Gezonde spijsvertering 

Alles wat je eet en drinkt passeert je maagdarmkanaal. Voordat de voeding het lichaam verlaat heeft het al vele stappen doorlopen. De spijsvertering komt al op gang bij het zien, ruiken en proeven van eten. Vervolgens komt de voeding in de maag terecht waar het wordt bewerkt en vervolgens in de dunne darm terecht komt. Verschillende organen, waaronder; de lever, galblaas en alvleesklier zijn betrokken bij de bewerking en opname van de voedingstoffen in de dunne darm. Vervolgens komen onverteerbare voedselresten, vezels in de dikke darm. De bacteriën in de dikke darm zorgen voor de rest van de vertering en vervoert de feces naar de endeldarm. Het eindresultaat zie je vervolgens terug in de toilet. Gezonde voeding en vitale organen zijn daarom erg belangrijk om dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen.  

Gezonde voeding voor een optimale spijsvertering

  • Voor het verwijderen van afvalstoffen en goede stoelgang minimaal 1,5 a 2 liter vocht op een dag in de vorm van water, thee of (karne) melk.
  • Voor een optimale darmwerking vezelrijke producten, waaronder; volkoren producten, fruit en groenten.
  • Om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen is een afwisselend voedingspatroon essentieel.
  • Onbewerkte en verse producten hebben een positief effect op de darmen.
  • Voor een goede stoelgang is een regelmatig voedingspatroon belangrijk. Wat betekent de dag beginnen met een ontbijt en kleine maaltijden verspreiden over de dag.
  • Goede bacteriën in de vorm van Vifit of Yakult leveren een gezonde bijdrage aan de werking van de dikke darmen.

Neem contact op wanneer de spijsvertering niet gezond verloopt.

Inspanning en ontspanning voor een optimale stoelgang

Naast een gezond voedingspatroon spelen inspanning en ontspanning een rol bij een gezonde spijsvertering. Elk orgaan, waaronder de darmen bestaan uit spieren. De beweging in de darmen zorgen voor het voortbewegen van voeding. Minimaal dertig minuten lichamelijke inspanning, in de vorm van wandelen, fietsen of roeien dragen bij aan het voortbewegen van en vertering van voeding.

Na inspanning komt ontspanning. Zowel lichamelijke als geestelijke ontspanning dragen bij aan een optimale stoelgang. Wanneer er sprake is van de tegenhanger van ontspanning, stress vindt er een ontregeling van de hormoonhuishouding plaats. Deze ontregeling resulteert in een ontregelde stofwisseling en stoelgang. Plan daarom tijd in voor de nodige ontspanning.