Voedingssupplementen

Gepost op 13 april 2018 door Jan-Henk Slotman

Voedingssupplementen

De zin & onzin van voedingssupplementen

Wanneer het om bepaalde redenen niet mogelijk is om specifieke vitamines of mineralen uit de voeding te halen, is een supplement een essentiële toevoeging. Hieronder staan de supplementen die het meest aan gezonde mensen wordt geadviseerd.

Vitamine B12 zit in dierlijke producten. Vitamine B12 zorgt voor zuurstofrijk bloed & een gezonde spijsvertering. Ondanks het aanbod van goede vleesvervangers en plantaardige zuivelproducten, is het advies bij vegetariërs een B12 supplement.
Vitamine D zit met name in vette vis & in kleine hoeveelheden in ei, vlees en boters. Daarnaast is de zon de grootste leverancier van vitamine D. Gezonde botten, spier & immuunsysteem zijn het resultaat van voldoende vitamine D. 
Om in de R-maanden de vitamine D-voorraad op pijl te houden, luidt het advies: een vitamine D supplement. Hetzelfde geldt voor vegetariërs & mensen die geen vette vis lusten, zwangere vrouwen, mensen met een getinte huid, ouderen boven de 70 jaar, gesluierde mensen & mensen die weinig tot niet buiten komen.
Omega 3 zit grotendeels in vette vis, daarnaast zit het in kleinere hoeveelheden in; lijnzaad(olie), walnoot(olie), groene groenten, vlees & ei. Omega 3 vetzuren gaan ontstekingen tegen en dragen bij aan gezonde hersenen. Bij mensen die geen vette vis eten/lusten is het advies; omega 3 suppletie.

“Baat het niet dan schaadt het niet” Het onnodig slikken van supplementen is niet aan te raden, omdat dit onder andere maagdarmklachten kan veroorzaken.
Een goed en natuurlijk merk is het beste” Uit onderzoeken blijkt dat de opname van een synthetisch & natuurlijk supplement hetzelfde verloopt. Hetzelfde geldt voor de verschillende soorten die op de markt zijn, of ze nu goedkoop of duur zijn, ze worden prima door het lichaam opgenomen.

Bij het kopen van een supplement is het advies om de keus af te laten hangen van de antwoorden op de volgende vragen:

  • Kan ik de voedingstof uit de voeding halen?
  • De Aanvaardbare Dagelijkse Inname/ADI van het supplement in mijn geval?
  • Op welk moment van de dag kan ik het beste het supplement innemen?

Voor meer vragen over supplementen kun je contact opnemen met de diëtist, drogist of kijk op de website van www.Flindall.nl.