Cliënt aan het woord

Gepost op 6 oktober 2016 door Jan-Henk Slotman

Cliënt aan het woord

Meneer de diëtist bij mijn vorige diëtist kreeg ik bij de start van de begeleiding een voorbeeld van een menu, waarom krijg ik dat niet bij jou!?

 

Diëtist: Voordat ik een dagmenu zal voorschrijven wil ik je eerst beter leren kennen. Je geeft aan dat je voor dezelfde reden weer bij een diëtist komt, wat betekent dat de vorige begeleiding niet succesvol is geweest en gebleven?! 

Cliënt: Nee klopt, maar op die manier had ik wel structuur en kon ik precies zien wat ik op een dag moest eten en drinken.

Diëtist: Jij bent 50 jaar oud, wat betekent dat jij een bepaald voedingspatroon bent gewend!? Op basis van mijn ervaringen ben ik van mening dat ik jouw voedingspatroon niet in eens rigoureus kan veranderen naar een gezond voedingspatroon. Het maken van keuzes vraagt om gedragsverandering, en gedragsverandering heeft de tijd nodig. Gedurende de begeleiding wordt duidelijk wie jij bent, hoe je adviezen weet in te passen en welke resultaten dit oplevert. Wanneer we dit in kaart hebben, maak ik graag een volwaardig dagmenu voor je. 

Cliënt: Ik moet hier even aan wennen. Maar je hebt gelijk met het negatieve resultaat van de vorige begeleiding. Ik kan mij vinden in jouw aanpak.