Advies eiwit intake voor een optimale spier/sportprestatie!?

Gepost op 20 januari 2018 door Jan-Henk Slotman

Advies eiwit intake voor een optimale spier/sportprestatie!?

Hoeveel gram eiwitten heb je nu nodig voor een optimale spier/sportprestatie? Wat & hoeveel kun je dan het beste eten of drinken?

Grootschalig onderzoek laat zien dat 25 gram eiwitten per eetmoment bijdraagt aan een optimaal spier/sportprestatie. Daarbij is het belangrijk dat het ontbijt deze hoeveelheid bevat en de daarop volgende eetmomenten. Wanneer je tot het slapen gaan iedere 2,5 uur een eetmoment inplant die 25 gram eiwitten bevat, zorg je voor een optimale toevoer van eiwitten voor de spier. Waarbij het goed is om voor het slapen gaan nog een portie van 25 gram eiwitten te nemen, zodat de spier gedurende de nacht is voorzien. Spier/sportprestaties laten tot de dag van vandaag zien, dat de hierboven omschreven eiwit intake zorgt voor de beste spier/sportprestaties.

Om je spier van deze eiwitintake te voorzien, kun je bij een eetmoment
denken aan:

  • 250 gram kwark met een handje walnoten
  • Twee volkoren/koolhydraatarme boterhammen besmeert met
    boter en belegt met een plak kipfilet en plak kaas & een glas melk
  • Portie van 100 gram vis, vlees of kip
  • Twee aardappelen met een portie vlees, kip of vis
  • Kom linzensoep
  • 7 havermout pannenkoekjes met een glas melk