Blog

Alles over gezondheid

  • Voedingssupplementen

    Voedingssupplementen

    De zin & onzin van voedingssupplementen

    Lees meer
  • Advies eiwit intake voor een optimale spier/sportprestatie!?

    Advies eiwit intake voor een optimale spier/sportprestatie!?

    Hoeveel gram eiwitten heb je nu nodig voor een optimale spier/sportprestatie? Wat & hoeveel kun je dan het beste eten of drinken?

    Lees meer
  • Recept verantwoord ontbijtje of lunch!

    Recept verantwoord ontbijtje of lunch!

    Recept voor zes havermout pannenkoekjes

    Lees meer
  • De traditionele oliebol zo ongezond!?

    De traditionele oliebol zo ongezond!?

    Is onze traditionele oliebol nou echt zo ongezond?!

    Lees meer
  • FODMaP arm dieet effectief bij Prikkelbaar Darm Syndroom!?

    FODMaP arm dieet effectief bij Prikkelbaar Darm Syndroom!?

    De laatste onderzoeken laten zien dat één op de vijf Nederlanders gevoelige darmen heeft, ook wel Prikkelbaar Darm Syndroom/PDS genoemd. Klachten die hierbij horen zijn; opgezette buik, winderigheid, diarree, verstopping en vermoeidheid. Onderzoeken laten zien dat deze klachten veroorzaakt kunnen worden door voeding. Een dieet wat hierbij kan helpen is het FODMaP-arm dieet. Om het daadwerkelijke effect hiervan te meten, heeft Dietistenpraktijk Slotman hier onderzoek naar laten doen door een groep studenten. Dit onderzoek is gedaan bij een groep mensen die het FODMaP-arme dieet volgen en volgden. De conclusie van dit onderzoek is dat inderdaad het FODMaP-arme dieet zorgt voor het verlagen of verdwijnen van de klachten. Meer weten over dit onderzoek of het FODMaP-arm dieet, neem dan contact op met Dietistenpraktijk Slotman. 

    Lees meer
  • Gezonde balans omega 3 en omega 6

    Gezonde balans omega 3 en omega 6

    De belangrijkste onverzadigde vetzuren zijn de omega 3 en omega 6 vetzuren. Het lichaam kan deze vetzuren zelf niet maken, daarom moeten we ze via de voeding binnen krijgen. Omega 3 vetzuren zitten in vette vis, lijnzaadolie en walnootolie en we hebben er dagelijks 2 gram van nodig. Omega 6 vetzuren zitten in plantaardige oliën en margarines en hier hebben we dagelijks 6 gram van nodig. Een gezonde balans van omega 3 en 6 is, 1 staat op 5 . Wanneer we meer omega 6 vetzuren binnen krijgen, verhoogt dit de kans op ontstekingen. Weten of jij hier een juiste balans in hebt, neem dan contact op met Dietistenpraktijk Slotman. 

    Lees meer
  • Recept van de maand

    Recept van de maand

    Pompoen gevuld met zalm en zilvervliesrijst

    Lees meer
  • Wat je moet weten over vitamine D!?

    Wat je moet weten over vitamine D!?

    Vitamine D krijgen we een klein gedeelte met voeding binnen en het grootste gedeelte via de zon. Het pigment in de huid zet vitamine D van de zon om in actief vitamine D. Een functie van vitamine D is het opnemen van calcium uit de voeding. Wat zorgt voor sterke botten en tanden. Daarnaast is vitamine D betrokken bij gezonde celwanden, wat resulteert in een gezond immuunsysteem. Vitamine D wordt opgeslagen in vetweefsel en in organen als de lever. Wanneer deze voorraad voor langere tijd niet aangevuld wordt door de zon of voeding, ontstaat er een tekort. Met als gevolg; zwakkere botten, tanden en een zwak immuunsysteem. Een volwassen vrouw tot 50 jaar en man tot 70 jaar oud heeft dagelijks 10 microgram vitamine D nodig. Als je nagaat dat vitamine D voornamelijk in een portie vette vis (5 microgram), portie boter (0,5 microgram) en een ei (0,8 microgram bevat), krijg je bij een gemiddeld voedingspatroon in deze donkere dagen een vitamine D tekort. Daarom is mijn advies om in deze donkere dagen een vitamine D supplement te gebruiken. Zodat je gezonde botten, tanden en immuunsysteem behoudt. Kies daarbij voor een natuurlijk supplement.

    Lees meer
  • Cliënt aan het woord

    Cliënt aan het woord

    Meneer de diëtist bij mijn vorige diëtist kreeg ik bij de start van de begeleiding een voorbeeld van een menu, waarom krijg ik dat niet bij jou!?

    Lees meer
  • Melk

    Melk

    Melk is goed voor elk, maar …..

    Lees meer
  • Gluten

    Gluten

    Wat zijn gluten en zijn ze wel of niet gezond?!

    Lees meer
  • Recept van de maand

    Recept van de maand

    Gevulde pompoen met zalm en zilvervliesrijst

    Lees meer
  • Vandaag de dag

    Vandaag de dag

    Stoppen met roken? Nu ga ik aankomen?! Nicotine in een sigaret zorgt voor een stijging van adrenaline, wat resulteert in een verhoging van de hartslag en stofwisseling. Een ander effect van nicotine is een verlaging van de insuline toevoer, wat resulteert in een verhoogde bloedsuiker. 

    Lees meer